Wednesday October 18th 2017

Dzienne spożycie miodu i krystalizacja miodu

Miód staje się produktem modnym, znanym i lubianym. Coraz więcej ludzi poszukuje dużych ilości informacji na temat tego specyfiku. Chcą wiedzieć, czy jest on naprawdę zdrowy, na co pomaga, z czym go jeść i najważniejsze – ile. Aby nie pozostawić wątpliwości, przedstawimy kilka ciekawszych informacji.
Wielu „mędrców” czyli osób, które w zasadzie nie mają pojęcia o miodzie, stara się służyć dobrą radą. Niestety w większości są to ludzie niekompetentni do udzielania takich informacji i ingerowania w dietę innych.

Krystalizacja miodu
Skrystalizowany miód - media.wp.pl

Bardzo duży mętlik powstał wokół tematu, jedni twierdzą, że miodu nie powinno się jeść codziennie, inni że można go jeść bez żadnych ograniczeń. Prawda jest taka, że ciężko określić jedną konkretną dawkę dla każdego. W końcu powinno się rozróżnić dzieci/młodzież/dorosłych/osoby chore/matki karmiące/ osoby prowadzące aktywny tryb życia/ osoby prowadzące siedzący tryb życia itp. Każda z tych osób, ma inną podstawową przemianę materii, a co za tym idzie inną potrzebę dawki kalorii czy też witamin. Według najlepszych sklepów sprzedających miód średnia dawka dzienna dla osoby dorosłej i zdrowej nie powinna przekraczać 10 łyżeczek stołowych. Nie polecane jest spożywanie tej porcji w jednej chwili, najlepiej aby była to porcja, która ma nam zastąpić tak zwane „puste kalorie” czyli kalorie, które oprócz zbędnej energii nie dostarczają organizmowi żadnych substancji odżywczych, czy też witamin. Przykładami takiego związku jest cukier biały, dżemy i soki. Zastępując je miodem zyskujemy nie tylko kalorie, ale i zdrowie. Oczywiście, co za dużo to nie zdrowo. Pamiętajmy, że miód w łyżce stołowej zawiera 60kcal. Warto dopasować ilość jego spożywania do ilości energii jaką tracimy każdego dnia (można to sprawdzić dzięki tabelom ukazującym ilość spalania kalorii przy danych czynnościach w ciągu dnia). Pod innym kątem należy jednak oceniać głodówkę miodową. Stosowaną tylko w ramach krótkiego okresu mającego na celu oczyszczenie organizmu z toksyn. Dieta ta jest zalecana wyłącznie osobą dorosłym. W jej przypadku jedynym źródłem energii dla organizmu jest miód zmieszany z wodą. Zalecana dawka to dwie szklanki wody na około 15ml miodu (łyżka stołowa) – 5 razy dziennie. Łącznie nie powinna przekraczać 150ml miodu na dzień.
Mimo wszystko, warto miód jeść, bez strachu przed przedawkowaniem – jest to ciężkie do wykonania, a nawet jeśli zjemy kilka łyżeczek więcej to być może będziemy zmuszeni częściej bywać w miejscu gdzie król chodzi piechotą w ciągu jednego dnia. Nie znane są przypadki śmierci z powodu zjedzenia nadmiernej ilości miodu, wręcz niemożliwym jest zatrucie się nim do ciężkiego stanu. Oczywiście tym pocieszeniem, nie zachęcam nikogo do testowania swoich możliwości w spożywaniu miodu na czas. Pamiętajmy, że z każdym pożywieniem należy zachować umiar, proporcje i powinno się jeść długo przeżuwając, aby cieszyć się każdym kęsem.

Krystalizacja miodu

Krystalizacja jest zjawiskiem naturalnym, zachodzącym w każdym naturalnym miodzie. Czas krystalizacji jest różny dla różnych miodów i zależy głównie od pożytku, z jakiego miód został wyprodukowany, oraz od stopnia dojrzałości miodu. Krystalizacja miodu nie zmienia jego składu, a co za tym idzie właściwości odżywczych i leczniczych.

Z uwagi na stopień krystalizacji dojrzałego miodu wyróżnia się miód w stanie płynnym (patoka) oraz skrystalizowany (krupiec).

W przemyśle stosuje się również proces dekrystalizacji, wykorzystywany głównie przy konfekcjonowaniu miodu z opakowań zbiorczych. Proces ten polega na podgrzaniu krupca do temperatury około 50 °C nie dłużej niż 48 h. Po nieodpowiednim procesie dekrystalizacji znacznie wzrasta zawartość hydroksymetylofurfuralu, który nie ma żadnej wartości odżywczej i nie jest trawiony przez ludzkie enzymy. Maleje zawartość enzymów, miód traci właściwości lecznicze i bakteriobójcze, następuje denaturacja białka. Aby temu zapobiec, dekrystalizację należy przeprowadzać w temperaturze do 40 °C.

Okresowo (4–6 razy w ciągu doby przez 10–15 minut) intensywnie mieszając miód podczas krystalizacji można uzyskać miód kremowany zawierający bardzo drobne kryształy. Proces ten nazywa się kremowaniem. Uzyskany przez mechaniczną obróbkę produkt jest kremowego koloru i doskonale nadaje się do smarowania pieczywa. Obróbka nie zmienia właściwości odżywczych miodu. Miód kremowany przechowywany w stałej temperaturze nie traci swych właściwości przez wiele miesięcy.

żródło: ‎pl.wikipedia.org, tomekmiodek.pl, media.wp.pl

 

More from category

Warto spożywać miód!
Warto spożywać miód!

Nakarmi mózg, pokona przeziębienie, poprawi apetyt, a zarazem nie powinien doprowadzić do nadwagi. Jest uznanym [Read More]

Miód Manuka – co rzeba wiedzieć o miodach Manuka
Miód Manuka – co rzeba wiedzieć o miodach Manuka

Od pewnego czasu głośno jest o pochodzącym z Nowej Zelandii miodzie manuka. Badania potwierdziły jego bardzo [Read More]

Apiteriapia, czyli leczenie miodem naturalnym i produktami miodowymi
Apiteriapia, czyli leczenie miodem naturalnym i produktami miodowymi

Termin apiterapia pochodzi od słów: apis (łac.  pszczoła) i therapia (gr. leczenie). Wśród współczesnych [Read More]

Interesting Sites

    Archives